På spaning efter ett tyskt flygplan
KORSVATTNET (LT)
 
Någonstans på botten av en mörk fjällsjö i västjämtland ligger det ett tyskt flygplan. Ingen har tidigare på allvar försökt lokalisera krigsmaskinen.
Förrän nu - 60 år senare.

   
  Det sägs att luftvärnsbefästningarna vid Stalltjärnsstugan efter vägen till Sandvika sköt mot tyska flygplan.
Det sägs också att ett specifikt plan, möjligen en tysk störtbombare, fick sig en kyss av de svenska luftbeskjutningarna under hösten 1940 och tvingades nödlanda på den svaga isen till en fjällsjö i närheten av Korsvattnet några kilometer norr om Frankrike.
Det hjulförsedda planet gick genom isen och sjönk till botten med manskap och allt. Sjön heter Vuongejaure.
   
  NY DRAMATIK
Den regniga sommaren år 2000 eller närmare bestämt den 15 juli - för fyra dagar sedan - inträffar ännu en gång flygdramatik på sjön.
En Cessna 172 kan inte lyfta på grund av dimman och tre män och en kvinna blev strandsatta i 15 timmar och tvingas övernatta i det minimala planet och i buskaget vid stranden.
   
   "Expedition Skuncke" som gett sig fan på att hitta det försvunna flygplanet råkade därmed ut för sitt första bakslag.
 I går, strax före lunch, kom det andra bakslaget:

 - Det fanns inget i sjön, konstaterar sonarteknikern Per Hedlund.

Därmed kan man alltså i princip avfärda de gamla uppgifterna om att tyskplanet ligger på Vuongejaures botten.

Det är den gamle äventyraren och piloten Åke Jansson från Vallentuna som tillsammans med kollegan Jerry Edvardsson initierade samarbetet med de två sonarteknikerna Per Hedlund och Ove Svahn.

Bakgrunden till teamets intresse av Vuongejaure är en textrad i landsfiskal Herje Skunckes samlade berättelser i "I lagens namn" som gavs ut 1953: "Möjligen har ett plan störtat uppe i fjällen. Trots ivriga efterspaningar både från luften och marken har det inte kunnat återfinnas. Misstankar har uppstått att det har hamnat i den lilla fjällsjön Vuongejaure öster om Korsvattnet".

Herje Skuncke var lagens långa arm i Offerdals gamla kommun under andra världskriget och han berättar i sin bok om de rapporter som samerna gjorde angående den livliga tyska flygtrafiken över Offerdalsfjällen, Långsådalen och Mjölkvattnet.

- Just nu vet jag inte om det är så jävla spännande, säger Åke Jansson, och blickar buttert ut över Korsvattnet där tyskarnas jättelika transportplan en gång i tiden kastade hotfulla skuggor på ytan.

Vuongejaure är tom på tyska maskiner så vitt han vet och själv har han varit med om en hel del mer dramatiska situationer som att bärga flygvrak i djungeln och flugit guld och diamanter över Afrikas glödheta sand.

Åkes äventyrliga liv har till och med blivit till en bok, men själv väljer han att tala tyst om sina bravader.

INTE MESIGA ...
De andra grabbarna i teamet är väl inte direkt några mesiga kontorsråttor de heller. Per Hedlund och Ove Svahn har under flera år sökt efter Waldemar Atterdahls förlista guld- och ädelstenstunnor i havet utanför Gotlands kust med sin side-scan sonar, jagat skatt tillsammans med Jerry Edvardsson i Vättern och nu senast, bärgat sjunket timmer till ett värde av fyra miljoner kronor i Ådalen.

- Och vi var med och hittade den ryska ubåten S7 i Ålands hav för tre år sedan. Det är väl det mest spektakulära hittills, säger Per Hedlund.

Bakslaget vid Vuongejaure är ingalunda något som stoppar jakten på den försvunna tysken. Trots eländigt väder, mördarmygg och långa tråkiga sökpass i flygplanet med side-scan sonaret hårt surrat vid pontonerna backar de inte för att ge sig på ännu en fjällsjö.

Äventyrarna tror att de uppgifterna Herje Skuncke hade, kan vara felaktiga.
 - Vi siktar på den andra sjön, säger Ove Svahn.
Den heter Beijtanjaure och ligger någon kilometer sydöst om Vuongejaure.
Frågan är hur stora chanser de har att hitta planet.

- Femtio-femtio, gissar Ove.

Och det är inte helt omöjligt att det ligger en Stukare där nere i djupet. Eller en mindre störtbombare.

MYCKET PENGAR
- Det ligger mycket pengar i det. Tyskarna förstörde ju i princip allt under kriget och en störtbombare i bra skick är unik, säger Ove och överlåter flygköparkontakterna till teamkollegorna Jerry och Åke.

Men även om planet skulle lokaliseras är det långt kvar innan maskinen är på torra land. Först måste Per och Ove dyka och besiktiga planets skick (om det inte är allt för djupt), sen ska det bärgas (om det är i hyfsad kondition) och sen ska det forslas till civilisationen.

Sökandet fortsätter.

Och när LT lämnar lägret vid Korsvattnets damm - lyfter Per Hedlund och Jerry Edvardsson mot Beijtanjaure. I dag kan mysteriet med den förlista tysken vara löst.

LASSE LJUNGMARK
063/15 55 08


©Länstidningen AB•2000